Toffe Peer
Project 04 : Ontwerp de ultieme GLR-app
Project 04 : Ontwerp de ultieme GLR-app
Samen met drie andere creatievelingen ga jij aan de slag om een app te ontwikkelen, speciaal voor GLR-studenten. Jullie bepalen zelf wat de app doet, dus alles is mogelijk!
Misschien wordt het een app die muzikale talenten met elkaar verbindt:
“Ik ben drummer en zoek een metalband. Wie jamt mee?”
Of een app die het schoolleven net wat makkelijker maakt:
“Ik geef bijles in Rekenen. Wie heeft hulp nodig?”
Misschien durven jullie iets totaal anders — zoals een GLR-datingapp:
“Ik ben cosplayfan en zoek een date voor Comic Con. Word jij dat?”
Of hebben jullie juist een heel ander, briljant idee dat nóg beter past bij GLR? Laat je creativiteit de vrije loop, werk samen, experimenteer en maak iets wat studenten écht zouden willen gebruiken.
Dit is jullie kans om te laten zien wat je kunt, van concept tot prototype.
Maak kennis met Rob Jacobs, art director en senior creative bij ARA, een creative agency in Rotterdam.
Rob vertelt kort wat ARA doet en wat zijn rol is binnen het bedrijf.
Vanaf 2:44 minuten laat hij zien hoe je begint met het ontwerpen van een app — van het eerste idee tot de eerste schetsen.
Een superhandig kijkje achter de schermen voor als jij straks zelf aan de slag gaat met je eigen app!
Maak hier jouw Sprint Gallery aan.
Via de onderstaande link maak je jouw Sprint Gallery aan voor het eerste project.
Klik op "Remix This" en publiceer de site.
Project 4 - Toffe Peer volgens de sprints van het Design Thinking model
De komende weken werken jullie aan het project, waarbij jullie de sprints van het Design Thinking-model doorlopen (zie afbeelding).
research
Debriefing
Tekst over debriefen.
Onderzoek
Praat met studenten (interview of korte vragenlijst).
Maak een persona (een fictieve student die jullie gebruiker voorstelt).
Schrijf kort op: Welk probleem willen we oplossen?
Concurrentieanalyse / inspiratieonderzoek: Bekijk 2–3 vergelijkbare apps. Noteer wat goed werkt en wat juist irritant is.
De resultaten van jullie onderzoek zijn belangrijk voor jullie volgende stappen.
Hier workshop Marketing + Communicatie samen
De debriefing.
Onderzoek naar de doelgroep.
Interviews
Persona
Het probleem dat jullie op willen lossen
Concurrentieanalyse
Brainstorm: zoveel mogelijk ideeën opschrijven of schetsen.
Kies samen het beste idee (of een combinatie).
Maak een paar snelle schetsen van de app.
Marketing
Welke Functionaliteit zit er in jullie app?
Jullie hebben onderzoek gedaan naar andere apps en hun functionaliteiten. Wat moet de gebruiker allemaal kunnen doen met jullie App? Welke functies moeten erin zitten? Bedenk met je team wat er in de app moeten zitten. Bijvoorbeeld: Een Chatfunctie, shopfunctie, of een functie waardoor je kunt videobellen?
Een eerste concept opgezet voor de GLR app
Een lijst met eisen waar de app aan moet voldoen.
Jullie zoeken naar oplossingen om de mediavraag van de klant te realiseren. Jullie ontwikkelen creatieve en realistische ideeën die jullie vertalen naar verschillende schetsen.
Naam voor de App
Met het team bedenk je een goede naam voor jullie App.
Logo Ontwerp
Eerst maak je snelle schetsen op papier. Daarna kan je digitaal schetsen, om het font en de kleuren duidelijker te krijgen. Alle teamleden maken schetsen. Overleg met het team wat jullie het beste idee vinden. Kijk weer even terug naar de workhop Icoon stileren bij Iconisch Rotterdam.
Styleguide
Om ervoor te zorgen dat alle teamleden dezelfde vormgeving toepassen in hun ontwerpen, is het belangrijk dat er goede afspraken zijn gemaakt over die vormgeving. Dat leg je vast in de styleguide. Kijk weer even terug naar de workshop Basis styleguide bij Iconisch Rotterdam;
Paper Prototyping (presentatie)
Dmv paper prototyping schets je de functionaliteit van jullie app. Je probeert van alles uit op papier. Wat werkt het beste?
Wireframe Design
Dankzij de Paper Prototyping weet het team nu welke pagina's de app heeft, en waar knopjes en plaatjes komen te staan. Deze keuzes leg je vast in een Wireframe Design.
Start met Figma
Volgende week moet je een werkend prototype van de app maken met Figma. Bij digitaal behandel je hoe Figma werkt.
Schetsen content
N.a.v. je mindmap ga je schetsen maken voor de content, denk aan vorm, kleur, formaat, compositie etc.
Workshop schetsen content
wireframe design
styleguide
Een naam en logo voor de app.
Een styleguide.
Een wireframe-design.
Julie maken verschillende prototypes voor crossmediale vormgeving waarbij je experimenteert met verschillende software en tools.
figma
Het team moet 2 werkende prototypes maken. Daarom splits het team zich in 2 duo's. Elk duo maakt 1 prototype.
Prototype in Figma
In Figma maakt het team 2 werkende prototypes van jullie App. Misschien is het te veel werk om alle pagina's van de app te maken? Zorg er dan voor, dat je wel de pagina's hebt die nodig zijn voor de "user testing".
Formaat van je scherm is 402px bij 874px (iPhone 16 Pro), 72 ppi, RGB
Twee prototypes.
Een conclusie van het testen.
De definitieve app.
Jullie testen de prototypes bij de doelgroep en passen de vormgeving aan op basis van testuitkomsten. Hierdoor sluit de vormgeving meer aan op de doelgroep.
user testing
User Testing
Alle teams zetten hun 2 prototypes klaar op de computer. Omdat de klas zelf de doelgroep is, kan je de apps van andere teams gaan testen. In een aangeleverde Microsoft Forms vul je jouw feedback in.
Workshop 'Figma testlink maken'
Conclusie user test
Analyseer alle feedback die is gegeven op jullie prototypes. Bespreek met het team welk prototype het beste verder uitgewerkt kan worden. Wat gaan jullie nog aanpassen en welke feedback negeer je?
Conclusie testen prototype app.
Keuze voor de definitieve oplevering app
Jullie werken de vormgeving van de media-uiting uit waarbij de juiste vormgeefprincipes worden toegepast. Hierbij maken jullie effectief gebruik van softwarefuncties die in .
Toffe content maken
Voor jullie app maak je eigen beeldmateriaal dit kunnen illustraties, foto's, videos, animatie en pictogrammen zijn.
Definitieve App
Het team gaat 1 prototype uitwerken tot de definitieve app. Alle conclusies vanuit de user test worden uitgewerkt. Elk detail is belangrijk.
OPTINEEL: Promotie App
Het team gaat de definitieve app promoten in de school. Op welke manier brengen jullie de app onder de aandacht van de GLR studenten? Is dit via social media content, een postercampagne of bedenken jullie een andere manier om de app te promoten?
De app is opgeleverd en functioneert.
De app bevat eigen m gemaakte content
Promotie voor de app.