Nu je een mindmap hebt gemaakt weet je nu wat voor afbeeldingen of illustraties je wil gaan gebruiken.
Voor jullie app maak je gebruik van je eigen beelden; dit kunnen foto's zijn of illustraties of videos.
Deze opdracht doe je in de tweede week van "Toffe Peer" en je hebt hier twee lesuren de tijd voor.
Materialen/Benodigdheden
Schetsen leren maken n.a.v. een mindmap
papier en potlood
markers
kleurpotloden
Werkvorm
Je maakt individueel schetsen voor de content die je wil gaan gebruiken in jullie app.
Type content-afbeeldingen voor een app
1. Illustraties
Doel: Uitleg geven, sfeer creëren of abstracte concepten visueel maken. Toepassing: Onboarding-schermen, lege staten, foutmeldingen, bevestigingen. Stijl: Flat design, vectorstijl, cartoon, minimalistisch of gedetailleerd.
2. Pictogrammen (Icons)
Doel: Functionaliteit visueel aanduiden.
Toepassing: Navigatie, knoppen, instellingen, feedbackstatussen.
Stijl: Eenvoudig, consistent qua lijnvoering (bijv. outlined, filled).
3. Foto’s
Doel: Realisme toevoegen of emotie oproepen.
Toepassing: Profielen, productafbeeldingen, achtergrondbeelden.
Bron: Eigen fotografie
4. Screenshots
Doel: Functionaliteit tonen, vooral nuttig voor App Store / Play Store.
Toepassing: Promotie, uitlegschermen, previews.
Let op: Duidelijkheid, visuele hiërarchie en device-frames zijn belangrijk.
5. Achtergronden
Doel: Sfeer en context bepalen zonder af te leiden.
Toepassing: Splashscreen, login, home.
Stijl: Vervagende foto's, gradients, abstracte patronen.
6. Animaties
Doel: Interactie visueel ondersteunen.
Toepassing: Ladeprocessen, successmeldingen, uitleg.
Tools: LottieFiles, After Effects + Bodymovin.
Tips voor het kiezen van content-afbeeldingen
Consistentie: Houd kleuren, stijlen en vormen in lijn met je merk.
Schaalbaarheid: Gebruik vectoren waar mogelijk.
Prestaties: Optimaliseer bestandsgrootte
Toegankelijkheid: Voorzie alt-teksten voor screenreaders
Culturele gevoeligheid: Kies universeel begrijpbare en inclusieve beelden.
Stap 1 – Keuzes maken
Wat ga je vormgeven in de app; pictogrammen, ilustraties, foto's etc.
Stap 2 – Schetsen
Maak meerdere snelle schetsen van je ideeën
Stap 3 – kleur
Geef je schetsen een beetje kleur zodat je kan zien of dit past bij je doelgroep en app.