Tiny Ocean
Project 05 : Lalalalala
Project 05 : Lalalalala
Jullie klant is Oceanlab010. Dit is een stichting die door middel van lessen, workshops en tentoonstellingen uitlegt hoe belangrijk de oceaan is. Neem een kijkje op oceanlab010.nl.
In het koraalrif werken alle planten en dieren samen. Er zijn 8 voorbeelden uitgeschreven over die samenwerking. Jullie gaan ook samenwerken, in duo's. Als duo kies je 1 van die voorbeelden om uit te werken.
Oceanlab010 krijgt in de giftshop van de Kunsthal een eigen hoekje dat "Tiny Ocean" gaat heten. Daar kunnen bezoekers een set van design-items kopen. Deze set bestaat bijvoorbeeld uit een zeeanemoon en een clownsvis, gemaakt van karton, kunststof, glas, hout of textiel. De materialen moeten in ieder geval duurzaam zijn. Bij de set zit ook een QR code naar een animatie video waarin wordt uitgelegd hoe de zeeanemoon en de clownsvis elkaar helpen.
Als duo ontwerpen jullie 1 set design-items. Ook maken jullie de animatie video dat daarbij hoort.
De klant geeft jullie in de video hiernaast de briefing voor deze opdracht.
1. Clownvis en Anemoon
De clownvis en de zeeanemoon hebben een symbiotische relatie. De clownvis krijgt bescherming van de stekende tentakels van de anemoon, terwijl de anemoon profiteert van voedselresten en de ventilatie die de vis verzorgt door te zwemmen.
2. Reuzenschelp en Algen
Reuzenschelpen hebben een symbiotische relatie met zoöxanthellen (symbiotische algen). De algen leven in de weefsels van de schelp en fotosynthetiseren, waardoor ze voedingsstoffen produceren die de schelp gebruikt. In ruil daarvoor biedt de schelp een veilige leefomgeving en toegang tot zonlicht voor de algen.
3. Poetslipvis en Grote Vissen
Poetslipvissen leven van parasieten en dode huidcellen die ze van grotere vissen verwijderen. De grotere vissen krijgen een schoonmaakbeurt en verlost worden van parasieten, terwijl de poetslipvissen voedsel krijgen.
4. Garnaal en Gobi-Vis
Garnalen graven holletjes in het zand waar zowel zij als gobi-vissen in kunnen wonen. De gobi-vis houdt de omgeving in de gaten voor gevaar en waarschuwt de garnaal bij dreiging, terwijl de garnaal zorgt voor een veilige schuilplaats.
5. Zeekomkommer en Parelvis
Parelvissen leven vaak in de anus van zeekomkommers. Ze bieden bescherming voor de parelvis en in ruil daarvoor reinigen de parelvissen de zeekomkommer van parasieten.
6. Koraal en Zoöxanthellen
Koraalpoliepen leven in symbiose met zoöxanthellen. De algen fotosynthetiseren en leveren zuurstof en voedingsstoffen aan het koraal, terwijl het koraal bescherming en toegang tot zonlicht biedt.
7. Remora en Haai
Remora's hechten zich met een zuignap aan haaien en andere grote zeedieren. Ze eten parasieten en voedselresten van hun gastheer en krijgen een lift, terwijl de haai wordt ontdaan van parasieten.
8. Pijlinktvis en Lichtgevende Bacteriën
Sommige pijlinktvissen hebben een symbiotische relatie met lichtgevende bacteriën. De bacteriën leven in speciale organen van de inktvis en produceren licht, wat de inktvis helpt bij camouflage en communicatie. In ruil krijgen de bacteriën voedingsstoffen en een beschermde leefomgeving.
Maak hier jouw Sprint Gallery aan.
Via de onderstaande link maak je jouw Sprint Gallery aan voor het eerste project.
Klik op "Remix This" en publiceer de site.
Project 1 - Masquerade volgens de fases van het Design Thiking model
De komende vijf weken werken jullie aan het project Masquerade, waarbij jullie de fases van het Design Thinking-model doorlopen (zie afbeelding).
Design-objecten
In de eerste fase doorloop je de volgende stappen:
Duo's en Koraal-Verhaal kiezen
Je mag zelf kiezen met wie jij wil samenwerken. Met jouw duo kies je 1 van de 8 Koraal-Verhalen. Geef jullie duo en Koraal-Verhaal door aan de docenten.
Debriefing
Bekijk de briefing in de video aandachtig. In de debriefing leg je vast wat de klant precies aan jullie vraagt. Schrijf de debriefing met het duo.
Research naar Koraal-Verhaal
Het Koraal-Verhaal zoals hierboven beschreven is kort en niet volledig. Jullie hebben meer informatie nodig over de samenwerking tussen de twee dieren of planten.
Research naar Design-Objecten
Hoe zien design-objecten in de giftshop van een museum eruit? Welke materialen zijn duurzaam? Wat bestaat er allemaal al?
Research naar duurzame materialen
Met welke materialen kan je een design object maken? Welke materialen zijn duurzaam?
Research naar animaties
Zoek verschillende stijlen waarin je het filmpje kan maken. Wat is voor jullie technisch haalbaar? Hoe kan je een kort verhaaltje vertellen dmv animatie?
De debriefing
Een collage van Design-objecten
Een samenvatting van het onderzoek naar duurzame materialen
Je hebt ontdekt dat jij tot de doelgroep van Masquerade behoort, maar hoe breed is deze doelgroep? Het is belangrijk om dit in kaart te brengen en hiervoor een model te maken. Daarnaast moet je begrijpen waarom je als mediavormgever inspeelt op de doelgroep. Deze kennis pas je later toe bij het ontwerpen van je masker en poster..
Nu de doelgroep in kaart is gebracht, is het tijd om na te denken over hoe je deze op straat kunt bereiken. Voor dit project ontwerp je een poster en bepaal je zelf waar deze geplaatst wordt. De locatie moet aansluiten bij de doelgroep die je hebt gekozen.
Je bent dit project gestart met de 16 Personalities-test, waarmee je een persoonlijkheidstype hebt ontdekt. Met de testresultaten heb je een tekstuele mindmap gemaakt over je belangrijkste kenmerken en eigenschappen. Op basis hiervan ontwikkel je een persoonlijke handleiding. Hierin beschrijf je onder andere jouw sterke en zwakke punten en strategieën om effectief te zijn op school en in sociale relaties.
De debriefing
Een collage van Design-objecten
Een samenvatting van het onderzoek naar duurzame materialen
Je zoekt breed naar oplossingen om de mediavraag van de klant te realiseren. Je ontwikkelt creatieve en realistische ideeën die je vertaalt naar verschillende schetsen.
Schetsen met papier
Storyboard
In deze fase doorloop je de volgende stappen:
Schetsen op en met papier
Je gaat op 2 verschillende manieren schetsen maken voor jullie design-objecten:
Op papier teken je schetsen.
Met papier vouw je, plak je, knip je snelle probeersels.
Definitief concept
Vanuit alle schetsen maak je een keuze voor jullie definitieve concept voor de set design-objecten. Leg uit waarom jullie deze keuze maken.
Het definitieve concept moet je netter uitwerken dan de schetsen. Het is nog niet een af product, maar het is wel presenteerbaar.
Script
In een korte tekst beschrijf je hoe jullie animatie eruit gaat zien.
Storyboard
In een storyboard schets je het hele verhaal van jullie animatie.
De getekende en geknutselde schetsen van het design object
Het uitgeschreven script voor het filmpje.
Een storyboard voor het filmpje.
Je maakt verschillende prototypes voor crossmediale vormgeving waarbij je experimenteert met verschillende software en tools.
Materialen, denk bijvoorbeeld aan ScrapXL
In deze fase doorloop je de volgende stappen:
Materialen verzamelen / Afspraken maken
Voor het maken van de set design-objecten heb je materialen nodig. Zorg er zelf voor dat je deze materialen verzamelt voordat je ze nodig hebt. Hou in je achterhoofd dat de materialen duurzaam moeten zijn
Misschien wil je iets 3D-printen of laser-cutten in de MakerSpace. Dan moet je zelf een afspraak inplannen.
Set design-objecten
Werk net zolang door aan alle details van het prototype totdat jullie set design-objecten er perfect uitziet.
Portfolio-foto
Audio opnemen kan ook in lokaal A4.150a
After Effects
Maak een aantal goede foto's van de set design-objecten die jullie hebben gemaakt. Denk na over de belichting en over de achtergrond.
Audio
Willen jullie een voice-over gebruiken in de animatie? Willen jullie muziek op de achtergrond? Verzamel alle audio die je nodig hebt. Maak opnames als dat nodig is.
Assets
De zeedieren zul je ook in een versie moeten maken voor in je video zodat je die kunt animeren. Daar kun je Photoshop of Illustrator voor gebruiken.
Animatie maken met After Effects
Als duo maken jullie de animatie van jullie Koraal-Verhaal.
Foto's van alle prototypes die jullie hebben gemaakt voor het design object.
Presentatie-foto's van de design-objecten.
Het filmpje.
Je test je prototype bij de doelgroep en je past de vormgeving aan op basis van testuitkomsten. Je vormgeving krijgt in fasen steeds meer vorm.
Verkiezingsmarkt
In de laatste fase doorloop je de volgende stappen:
Presentatie voorbereiden
Jullie hebben jullie set design-objecten voor jullie Koraal-Verhaal. Jullie hebben het uitleg-filmpje. Jullie hebben goede product-foto's. Bedenk hoe je dit in de klas aan elkaar kan presenteren.
De verkiezing
Met de hele klas bekijken jullie alle resultaten van alle duo's op een soort markt. Daar pitch je jullie product en filmpje. Iedereen mag stemmen op de beste uitwerking van een Koraal-Verhaal. Welke teams zitten in de top 3?
Van elke klas delen we de top 3 met OceanLab010 en maken zij kans om hun product echt uitgewerkt terug te vinden in de giftshop van de Kunsthal!
De presentatie van jullie complete Koraal-Verhaal
Geschikt bewijsmateriaal staat in jouw PixelDump.
Je werkt de vormgeving van jouw media-uiting uit waarbij je de juiste vormgeefprincipes toepast. Hierbij maak je effectief gebruik van softwarefuncties.
Je bent bijna klaar met het Masquerade-project! Je masker is af en je poster is bijna voltooid. Het enige wat nog ontbreekt, is een foto van je masker voor op de poster.
Jouw taak is om je ontworpen masker van bovenaf te fotograferen op een contrasterende achtergrond. Vervolgens zet je de foto’s over van de camera naar de computer. Je kiest de beste foto uit en bewerkt deze in Photoshop, zodat je het masker daarna kunt toevoegen aan je poster. Wanneer je poster helemaal klaar is, zorg je ervoor dat deze drukklaar wordt opgeleverd.
De presentatie van jullie complete Koraal-Verhaal
Geschikt bewijsmateriaal staat in jouw PixelDump.